Obowiązki i kary związane z BDO

Obowiązki i kary związane z BDO

BDO, czyli baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, to istotny projekt Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Jego celem jest przede wszystkim przeciwdziałanie nieprawidłowościom, związanym z sektorem gospodarowania odpadami. Warto mieć jednak świadomość tego, że za niedopełnienie obowiązków ustawowych, związanych z BDO, grożą surowe kary.

Kogo dotyczy rejestracja w BDO?

Wymóg wpisu do rejestru BDO dotyczy przede wszystkim podmiotów, które wytwarzają odpady inne niż komunalne, wprowadzają na teren Polski produkty w opakowaniach oraz opakowania, podmiotów wprowadzających na rynek produkty (baterie, oleje, smary, opony, akumulatory lub sprzęt elektryczny i elektroniczny), a także tych przedsiębiorstw, które gospodarują opakowaniami. Szczegółowa lista podmiotów, które podlegają obowiązkowemu wpisowi do rejestru BDO, a tym samym mają obowiązek składania corocznych sprawozdań, znajduje się w artykule 50. ustawy o odpadach. Uzyskany po wpisie do bazy BDO numer rejestrowany powinien być ponadto przez przedsiębiorcę umieszczany na takich dokumentach, jak faktury, paragony fiskalne oraz umowy kupna-sprzedaży.

Za co grozi kara?

Zgodnie z artykułem 193. ustawy o odpadach podmioty, które nie wywiązuję się z obowiązków, jakie nałożone zostały na nie przez ustawodawcę, muszą się liczyć z karami administracyjnymi, które wynoszą od tysiąca do nawet kilkuset tysięcy złotych. Co więcej jak wskazuje artykuł 179. ustawy o odpadach, w skrajnych przypadkach możliwe jest nałożenie kary w wysokości 1 miliona złotych, zastosowanie aresztu lub grzywny.

Istnieje szereg sytuacji, w przypadku których wystąpienia mogą być nałożone kary grzywny bądź kary administracyjne. Z tego typu odpowiedzialnością należy się liczyć w przypadku, gdy:

– dany przedsiębiorca prowadzi działalność bez wymaganego ustawowo wpisu do rejestru,
– dane umieszczone przez przedsiębiorcę we wniosku są niezgodne ze stanem faktycznym,
– złożone przez przedsiębiorcę sprawozdanie BDO zawiera niepełne lub błędne dane,
– zmiany nanoszone we wpisie rejestracyjnym są niezgodne ze stanem faktycznym,
– gospodarowanie odpadami w przedsiębiorstwie odbywa się w sposób niezgodny z danymi, które zostały umieszczone w złożonym wniosku,
– przedsiębiorca nie prowadzi wymaganej ewidencji BDO,
– dany podmiot nie przechowuje niezbędnych dokumentów, na podstawie których sporządzana jest ewidencja
– zgodnie z prawem obowiązek przechowywania dokumentów wynosi 5 lat,
– przedsiębiorca nie odprowadza opłat rocznych,
– podmiot nie dopełnia obowiązku umieszczenia numeru rejestrowego na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością.

Jak temu zaradzić?

Biorąc pod uwagę powyższe kary, konieczne jest zadbanie nie tylko o prawidłowe dokonanie wpisu do BDO, ale także dopilnowywanie obowiązujących terminów, składanie corocznego sprawozdania, a także aktualizowanie w razie potrzeby wpisu do BDO i przestrzeganie zmieniających się przepisów prawnych, związanych z gospodarowaniem odpadami, wprowadzonymi produktami oraz opakowaniami i prowadzeniem stosownej ewidencji.

Wychodząc naprzeciw naszym klientom, postanowiliśmy zaoferować trzy nowe usługi. Od teraz EMKA S.A. może także zająć się szybką analizą obowiązków Państwa Firmy w zakresie rejestru BDO, rejestracją firmy klienta w rejestrze BDO, a także aktualizacją danych lub wykreśleniem firmy z rejestru BDO. Więcej szczegółów na temat tych trzech usług znajdą Państwo w naszym sklepie.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Pinterest
Picture of EMKA S.A.
EMKA S.A.
Picture of EMKA S.A.
EMKA S.A.
Wyszukaj w artykułach
Blog
Newsletter
Dołacz do nas
Tech stack team

Może Ci się również spodobać

Jak stworzyć zielone oazy?

Jak stworzyć zielone oazy?

Zielone oazy w miastach to konieczność dla poprawy jakości życia,…

Wiosenna edycja akcji

Wiosenna edycja akcji

Finał wiosennej edycji akcji “Odpad zdasz, drzewko masz!” już za…

Złoty Laur

Złoty Laur

EMKA S.A. wyróżniona Złotym Laurem Konsumenta 2025 w kategorii „Usługi…

Skip to content