Jakie wymogi musi spełniać firma utylizująca odpady?

Jakie wymogi musi spełniać firma utylizująca odpady?

Nie ulega wątpliwości, że w przypadku gospodarowania odpadami medycznymi i weterynaryjnymi konieczne jest stosowanie ściśle określonych reguł.

Dotyczą one nie tylko wytwórcy odpadów, który powinien je odpowiednio opisywać, przechowywać i segregować, ale także tych przedsiębiorstw, które zajmują się transportem lub utylizacją odpadów. Przyjrzyjmy się bliżej, jakie wymogi powinna spełniać firma, która zajmuje się utylizacją odpadów medycznych i weterynaryjnych.

Przeszkoleni kierowcy

Jednym z podstawowych aspektów, na jakie zwraca się uwagę, jest odpowiednie przeszkolenie kierowców. To właśnie oni odpowiadają bowiem za bezpieczeństwo przewożonych odpadów. W związku z tym realizatorzy, odbierający i transportujący odpady powinni mieć niezbędną wiedzę i umiejętności, dotyczące obchodzenia się z odpadami medycznymi i weterynaryjnymi, by mogli swoją pracę wykonywać nie tylko skutecznie, ale i bezpiecznie. W przypadku odpadów uznawanych za niebezpieczne konieczne jest odbycie przez kierowcę specjalnego szkolenia w zakresie obchodzenia się z takimi materiałami – jest to tzw. zaświadczenie ADR.

Przystosowane samochody

Zgodnie z Ustawą ADR, jak potocznie określa się Ustawę o Przewozie Towarów Niebezpiecznych, przeszkolenie kierowców nie wystarcza. Konieczne jest również przystosowanie pojazdu, który wykorzystywany będzie do przewożenia odpadów. Jak wynika z przepisów, wszystkie pojazdy wykorzystywane w tym celu powinny być zadaszenie. Co więcej, przewożony przez nie ładunek powinien być transportowany w przystosowanych do tego specjalistycznych pojemnikach na odpady medyczne. Dodatkowo pojazd powinien posiadać specjalne oznaczenie – tabliczkę, której wzór określają obowiązujące przepisy, umieszczoną zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Wzór tabliczki zależny jest od przewożonej w danym momencie kategorii odpadów. Ustawa ADR nakazuje także wyposażyć pojazd w odblaskowe, pomarańczowe tablice numeryczne w kształcie prostokąta, zawierające dwa numery rozpoznawcze przewożonych materiałów niebezpiecznych.

Odpowiednie procedury – BDO

Z Ustawy o Przewozie Towarów Niebezpiecznych wynika także obowiązek posiadania przez kierowcę niezbędnych dokumentów, dotyczących przewożonego ładunku, a także szereg innych wymogów, w tym nadanie specjalnego 4-cyfrowego numeru UN, określającego właściwości odpadów i zagrożenia z nimi związane, oraz wypełnienie odpowiednich dokumentów przewozowych. 

Warto pamiętać także o tym, że rejestr BDO nie tylko pozwala kontrolować podmioty wytwarzające odpady, ale także te przedsiębiorstwa, które nimi gospodarują na dalszym etapie. Oznacza to, że firma utylizująca odpady medyczne także podlega kontroli, a w rejestrze BDO znajdują się wszystkie informacje, dotyczące odbieranych, transportowanych i utylizowanych odpadów medycznych i weterynaryjnych. Tym samym nie ma mowy o ewentualnych nieścisłościach, ponieważ dane dotyczące wytworzonej ilości i rodzaju odpadów powinny zgadzać się z tymi, zamieszczonymi przez firmę utylizującą te odpady. Innymi słowy – od momentu odbioru odpadów od naszych klientów to właśnie EMKA S.A. staje się za nie odpowiedzialna i podlega rygorystycznej kontroli na podstawie danych zawartych w rejestrze BDO, czyli bazie danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Pinterest
Picture of EMKA S.A.
EMKA S.A.
Picture of EMKA S.A.
EMKA S.A.
Wyszukaj w artykułach
Blog
Newsletter
Dołacz do nas
Tech stack team

Może Ci się również spodobać

Jak stworzyć zielone oazy?

Jak stworzyć zielone oazy?

Zielone oazy w miastach to konieczność dla poprawy jakości życia,…

Wiosenna edycja akcji

Wiosenna edycja akcji

Finał wiosennej edycji akcji “Odpad zdasz, drzewko masz!” już za…

Złoty Laur

Złoty Laur

EMKA S.A. wyróżniona Złotym Laurem Konsumenta 2025 w kategorii „Usługi…

Skip to content