W gabinecie kosmetycznym mamy do czynienia zarówno z odpadami zwykłymi, jak i medycznymi. Te drugie wymagają specjalnego traktowania, dlatego każdy właściciel salonu kosmetycznego powinien zapoznać się z przepisami dotyczącymi postępowania właśnie z odpadami medycznymi. Informacje na ten temat znajdziemy Ustawie z dnia 14 Grudnia 2012 roku o odpadach.
Odpady medyczne powstają w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i świadczeń naukowych w zakresie medycyny. Dodatkowo do odpadów medycznych należą te, które zawierają żywe drobnoustroje chorobotwórcze lub ich toksyny oraz inne formy zdolne do przeniesienia materiału genetycznego, który wywołuje choroby u zwierząt i ludzi. Odpady te posiadają kod 18 01 03*. Inne możliwe odpady w salonie kosmetycznym posiadają kody:
Kod określony jest w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 roku w sprawie katalogu odpadów. Jeśli przy kodzie jest gwiazdka oznacza to, że odpady są niebezpieczne.
Aby odpowiednio zadbać o utylizację odpadów niebezpiecznych (medycznych), każdy właściciel salonu kosmetycznego powinien zapoznać się z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 5 października 2017 roku w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi. W rozporządzeniu tym znajdziemy między innymi informacje dotyczące:
Mimo, że na pierwszy rzut oka salon kosmetyczny nie wytwarza odpadów medycznych, po wgłębieniu się w przepisy może się okazać, że znajdziemy sporo takich, które klasyfikują się jako odpady niebezpieczne/medyczne. Aby uniknąć konsekwencji nie warto bagatelizować tematu.