Zapraszamy do obejrzenia #MedTalka – „Sukces przychodzi z czasem” z dr inż. Olgą Ciechańską-Kopeć.
Cierpliwość to cnota, która bez wątpienia przydaje się nie tylko w biznesie, ale także w życiu codziennym. Zwłaszcza, gdy chcemy wyrobić sobie nowe – a zarazem zdrowe – nawyki, powinniśmy wziąć pod uwagę, że zajmie nam to nie kilka, ale kilkadziesiąt dni. Jak podejść do tego z głową, by osiągnąć wymarzony sukces? W ramach organizowanej przez nas od 2022 roku akcji edukacyjnej #AkademiaEMKA po raz kolejny w tym roku w dniu 24.09.2024 roku, o godzinie 19:00 na naszym instagramowym profilu @emka.sa mieliśmy przyjemność przeprowadzić spotkanie z cyklu #MedTalk Live. Ponownie prowadzącym spotkanie był Bartłomiej Sajak, Specjalista ds. Marketingu w EMKA S.A. Tym razem gościnią wydarzenia była Olga Ciechańska-Kopeć, doktor inżynier nauk o zarządzaniu i jakości, znana instagramowej społeczności jako @doktor.zarzadzania. Temat spotkania brzmiał „Sukces przychodzi z czasem – od małych kroków do wybitnych osiągnięć” i obfitował w szereg ciekawych informacji na temat tego, skutecznie zarządzać czasem, budować dobre nawyki i stawiać kroki w stronę wielkich osiągnięć.
Z punktu widzenia psychologii multitasking nie tylko nie sprzyja wysokiej efektywności, ale i może prowadzić do pewnych negatywnych skutków, oddziałujących na naszą psychikę. Mowa choćby o wypaleniu zawodowym, którego coraz więcej osób niestety doświadcza. Jak sobie poradzić multitaskingiem? Nie radzić sobie – jest on fizycznie nie możliwy, a jeśli próbujemy tak działać, odbija się tpo niestety mocno zarówno na naszej psychice, jak i na naszym zdrowiu, odczuwamy po pewnym czasie skutki w naszym ciele, które daje znać, że nie daje sobie rady z taką dużą liczbą zadań naraz. Badania dowodzą, że multitasking nie jest możliwy, a człowiek jest w stanie skupić się tylko na jednej rzeczy na daną chwilę. Choć, rzecz jasna, możemy mieć z tyłu głowy, „w tle”, inne – np. gotując obiad, zajmować się dziećmi i myśleć o liście zakupowej.
Jak sobie radzić w takiej sytuacji? Nie da się robić wszystkiego naraz, dlatego warto zapoznać się z metodami priorytetyzacji zadań, by ustawiać je sobie według pilności. Jeśli nie jesteśmy w stanie sami tego określić, może nam w tym pomóc nasz szef lub bezpośredni przełożony. Pomocne jest także wykonywanie krótkich zadań – zaczynając od tych jedno-dwuminutowych, zajmować się coraz dłuższymi, by „odgruzować się” z wielowątkowości czy wielozadaniowości.
Przede wszystkim mowa o braku planowania – nie potrafimy wypisać zadań, ustawić ich w kolejności. Deklarujemy, że zarządzamy czasem i mamy kalendarz, ale pytanie: czy faktycznie dokonujemy czynności planowania? Co więcej, jeżeli już planujemy – potrzebujemy skutecznej metody, czyli takiej, która działa konkretnie na nas.
Zaczynając od analogowych rozwiązań, najprostszym narzędziem jest kalendarz, albo nawet kartka papieru i długopis. A, jak wiadomo, najprostsze rozwiązania są najlepsze. Wypisujemy wszystko, co mamy do zrobienia, a następnie umieszczamy w kalendarzu. Tych na rynku jest mnóstwo, są dostosowane do różnych aspektów, warto więc znaleźć taki, jakiego dokładnie potrzebujemy – niektóre pomagają planować budżet, inne wspierają działania biznesowe, kolejne pomagają znaleźć czas na rozwój lub są kalendarzami motywującymi. Do zarządzania czasem i tworzenia nawyków przydadzą się głównie, które są planerami i pozwalają rozbić dzień na konkretne godziny.
Z analogowych metod u wielu osób sprawdzają się także Post-Ity, czyli popularne samoprzylepne, kwadratowe karteczki – pozwalają one szybko zapisywać myśli czy też zadania, które nam wpadają. Tym bardziej, że z biegiem lat nasza „pamięć wewnętrzna” robi się coraz krótsza i wiele rzeczy trzeba przenosić na „pamięć zewnętrzną” w postaci notatek. U niektórych działają także tzw. mapy sukcesu – przygotowujemy planszę w formie góry lub drogi i wypisujemy zadania, które potrzebujemy odhaczyć, by dotrzeć do ustalonego przez nas celu. Bardzo dobrze to działa na naszą psychikę, ob. od razu widzimy, które zadania wykonaliśmy i jak daleko od celu się znajdujemy. A wizualizacja celu jest niezwykle istotna, byśmy mieli motywację d dążeniu do jego realizacji.
Pełny zapis rozmowy, odbytej w ramach dwunastego z kolei spotkania z cyklu #MEDTalk Live – obejmującej szereg innych zagadnień, dotyczących m.in. cyfrowych narzędzi czy też czasu potrzebnego do wykreowania nowego nawyku – zobaczyć można jak zwykle na naszym instagramowym profilu @emka.sa. Gorąco zachęcamy do obejrzenia i wysłuchania ciekawostek, jakimi dr inż. Olga Ciechańska-Kopeć podzieliła się podczas tego spotkania.